opgeruimd huis

Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Het klinkt misschien als een cliché, maar wel eentje die klopt! Ben jij de rommel thuis ook zo zat? Vaak ontstaat rommel sluipenderwijs. Je hebt een tijdje weinig tijd gehad voor vele huishoudelijke klusjes, en misschien de rest van het gezin ook wel, waardoor je achter de feiten bent gaan aanlopen. Om dit proces een halt toe te roepen maak je een plan van aanpak om je huis weer netjes te krijgen: en te houden! Met onze 5 tips moet dit vast lukken!

Opgeruimd staat netjes!

Je weet vast wel waardoor de rommel is ontstaan; meestal is er simpelweg te weinig tijd genomen. Niemand heeft zin in poetsen na een dag hard werken. Want na een dag hard werken wacht er vaak nog het koken voor je gezin, de boel opruimen en de kinderen in bad en bed krijgen. We zijn vaak afgetobd en daar levert vooral rommel opruimen en schoonmaken bij in. Maar die rommel die gaat ook irriteren op een gegeven moment, want er ontstaat iets wat je niet wilt, namelijk een vies en rommelig huis.

Tip 1) Opgeruimd huis binnen één week

De bende moet allereerst opgeruimd worden.

  • Zorg dat je vuilniszakken, microvezeldoeken, ontvetters, allesreinigers en antikalkmiddelen in huis hebt.
  • Ruim iedere dag de helft van een etage op, maak schoon en gooi weg.
  • Opruimen begint met: vuilniszak bij de hand en spullen weggooien, vervolgens ga je de aanwezige spullen ordenen.
  • Klaar met ordenen? Nu ga je reinigen en neemt alle horizontale vlaktes af. Gebruik bij vet verwijderen het wondermiddel Dusty.
  • Antikal is je perfecte hulp om kalkresten snel, zonder borstel, te verwijderen.
  • Klaar met reinigen? Tot slot doe je de vloer (stofzuigen en/ of dweilen)

Als je binnen een dag of 5 klaar bent met alle ruimtes op de etages zorg je voor een gedegen onderhoud.

Tip 2) Vaste plekken geven aan spullen

De keuken kent vrijwel altijd vaste plekken voor je keukenspullen. Je legt immers geen keukenschaar bij de kruiden bijvoorbeeld. Ieder laatje en kastje heeft een eigen inhoud en functie. Het is zaak om ervoor te zorgen dat álle vertrekken in huis vaste plekken kennen. Zo raak je geen spullen meer kwijt, maar nog belangrijker: je bergt ze snel weer op en verliest geen tijd met zoeken naar spullen.

Tip 3) Zorg voor voldoende kastruimte

Het klinkt eenvoudig, maar het is echt zo: veel rommel ontstaat vaak bij gebrek aan voldoende kastruimte. Zorg dat je zoveel mogelijk spullen in kasten kwijt kunt. Je woning oogt ten eerste minder rommelig en ten tweede zorgen afgesloten kasten voor minder stof op spullen. Tip: kijk voor hippe, industriele kasten bij Robuustetafels.be.

Tip 4) Plaats niet teveel spullen in je woning

Hoe meer spullen jij overal in huis plaatst, des te meer stof zij staan te vangen en des te meer je zult moeten afstoffen. Stoffen verloopt natuurlijk véél sneller als je in één haal over een horizontaal oppervlak het stof hebt meegepakt. Staan er vele spullen, van kaarsen tot fotolijstjes etc.. dan zul je deze allemaal wekelijks moeten afstoffen. Plaats liever één fotocollage aan de muur dan overal losse lijstjes.

Tip 5) Maak een schoonmaakschema

Voor het overzicht is het handig om alle schoonmaakklusjes bij te houden. Maak een lijst van alle dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse en halfjaarlijkse taken. Heb je een gezin? Betrek de anderen ook bij de taken en bespreek wie wat wil uitvoeren. Maak er tevens een gouden regel van dat je rommel altijd direct opruimt, want van uitstel komt vaak afstel!

Tot slot

Overzie je het huishouden soms niet meer? Wanneer het teveel een beroep op je doet, neem dan gerust een schoonmaakster. Kun je het je veroorloven, dan is dit toch wel de fijnste en meest efficiënte lange termijn oplossing die er is!

You may also like